SESEKALI BERLAUKKAN URAP

SESEKALI BERLAUKKAN URAP | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang. Assalammualaikum semua. PARA ISTERI DAN IBU. Kadang tengah tidur pun mimpi menu apa la nak disediakan untuk seisi rumah. Sarapan pagi. Makan tengahari. Minum petang. Makan malam. Tengah di meja makan. Tengan makan malam, otak sudah mula ligat semula fikir menu esok pula. Allahuakbar. Jangan kata jadi surirumah senang ya. Memang mudah kumpul pahala, tapi tidak mustahil bergunung juga dosa. Ya Allah. 


Lain rumah lain undang-undang atau caranya. Ada sesetengah keluarga cukup dua kali masak. Sarapan. Kemudian masak lagi untuk makan tengahari bawa sampailah ke makan malam menu yang sama. Ada yang tekaknya tak boleh terima. Masak sikit-sikit tapi sentiasa masak. Lauk baharu. Nasi sentiasa yang panas. Fuhh rasanya tak mampu PC. Sebab macam ni PC ada jumpa ya. Kesian isterinya. Awal kahwin sampailah sekarang macam tu. SubhanaAllah. Manusia biasa adakala mengeluh juga. Wajarlah.

Masak lauk apa hari ni?. Makan apa hari ni?. Ini memang soalan panas hari-hari. Tukang masak pula tanya semula, belanja apa untuk dimasak hari ini ya?. Haaaa hati-hati.  Segelintir orang apa adanya. Segelintir yang lain pula adanya apa, kurang ditambah. Lain orang lain ragam. Caranya pun berbeza-beza. Begitulah kehidupan. Ada yang cerewet bila bab makan. Kalau tidak cerewet itu rezeki dan mudah sangat-sangat. Syukur. Tapi jangan ambil kesempatan. 

SESEKALI BERLAUKKAN URAP. Ubah selera. Atau tekak sudah tidak boleh terima apa yang selalu dimasak. Biasa. Kalau suka makan ulam-ulaman dan sayur-sayuran, makan urap tidak menjadi masalah besar. Tetapi, kalau tidak suka makan sayuran, dihidangkan urap mesti rasa tertekan. Tidak kiralah urap apa sekalipun. Walaupun tubuh memerlukan zat atau vitamin dari sayuran, tidak dipeduli. Ganti dengan pil-pil vitamin. Tidak menjadi masalah juga. 

Urap apa kali ini?. Lama tidak makan urap. Daun pegaga, taugeh dan daun cekur. Sebelum itu buah cekurnya ditumbuk dengan bahan lain. Aroma yang kuat. Memang membuka selera dan baik juga untuk kesihatan. Alhamdulillah. Waktu makan kurangkan nasi lebihkan urapnya. Biasanya bila ada majlis tahlil atau kenduri, urap akan ada. Terutama orang jawa. SubhanaAllah. Alhamdulillah. Rasa nak makan lebih.. nak puas makan buat sendiri. Boleh dipelbagaikan sayurannya.

NOTA PC  : bertambah selera
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

3 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

Terbaru Lebih lama